رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس والخمسون 56 والاخير بقلم مريم شعبان


 رواية معلمة من الصعيد الفصل السادس والخمسون 56 والاخير بقلم مريم شعبان


بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت56)الاخير 

يارا بدموع: الحقيني يا موده

موده بخضة: في أي 

يارا: غلطت في سوال

جاد: يارا انتي طالق 

يارا: أنا مس بهزر 

عز: يا بنتي خضتنا فديكي عملتي اللي عليكي التوفيق من ربنا

غيث: بعدين ده انجليزي لو غلطت في خمسة تكون اللهم بارك عليكي 

يوسف: ده انا بدعي اعدي النص 

موده: خلاص بلاش مراجعة عشان وحشة لكم يلا اطلعوا ارتاحوا شوية و نبدا بليل اكونا أنا اكلت اي حاجة 

جاد: اكلتي اي حاجة الطبق اللي في ايدك ده 

موده: أنا حامل و ملكش دعوة انت اتنل انت 

عز: الله اكبر في عينك سيب المدام تاكل براحتها 

موده: حبيبي 

***

في جناح ماهر و رحاب 

ماهر :السلام عليكم

رحاب: وعليكم السلام

ماهر: فين حبايب قلب بابا 

رحاب: سليم نايم و سماء مع زهراء و الباقي جوا 

ماهر بضحك: الباقي 

رحاب' اللهم بارك اللهم بارك 

ماهر: بتباركي علي اي 

رحاب: من عيونك خمس عيال لازم ابارك 

ماهر: هحسد عيالي 

رحاب: ما يحسد المال غير صحابه 

ماهر: ربنا يحفظهم يا ستي انتي عاملة اي 

رحاب: ينفع اعيط 

ماهر: عيطي 

رحاب: مش بهزر 

ماهر بابتسامة: ولا أنا شدها لحضنه عيطي براحتك 

رحاب بعيط: أنا تعبت اوي بقالي اسبوعين اه بس بجد تعبت المسئولة كبيرة اوي انا لولا اهلنا مكنتيش عارفة هعمل اي  ساعات بحس اني مش عايزهم بس بكره نفسي لما احس الاحساس ده اقول ازاي دول ولادي ازاي احس كده 

ماهر: دي كلها مشاعر طبيعة و عادية انتي لسه خارجة من ولادة و ام لخمس اطفال و كلهم صغيرين بس انا وعدتك أني عمري ما هخليكي تشيلي الحمل لوحدك صح ولا لا 

رحاب: صح حتي بص شكلي بقي عامل ازاي السواد اللي تحت عيوني شعري اللي طول الوقت كده لبسي خائفة تتجوز عليا بسبب شكلي  

ماهر: اتجوز عليكي عشان شكلك اتغير مع اني مش شايف كده 

رحاب: ما شايف اي 

ماهر: شايف ام جميلة و عظيمة مهتمة بالولاد اللي هم ولادي اساسا اروح انا اتجوز مع انك اجمل واحدة في حياتي 

رحاب: متهزرش يعني حتي لو كنت حلوة زمان بقالي فترة متغيرة 

ماهر: والله العظيم انتي احلي واحدة في حياتي 

رحاب بكسوف: بحبك 

ماهر: و انا بعشقك 

رحاب: بس ثواني 

ماهر: خير 

رحاب: اي احلي واحدة في حياتي قصدك اي اني في حياتك بنات 

ماهر: و ربنا مش قصدي مفيش غيرك انت يا جميل و اهمدي بقي مش كنتي بتعيطي 

رحاب: لا خلاص طلعت اللي جوايا 

ماهر بأس ايديها: أنا جنبك علي طول و معاكي مع بعض كل حاجة هتكون تمام 

رحاب: ربنا يحفظك ليا 

ماهر: يارب اي رايك تقومي تلبسي و نخرج شوية 

رحاب: نخرج و الاولاد 

ماهر: نسيبهم مع ماما و البنات و هم كده كده معظم الوقت معاهم يعني متخافيش

رحاب: معظم الوقت معاهم بس انا بكون موجودة عيب أخرج و اسيبهم 

ماهر: يلا يا رحاب البسي هنخرج شوية أنا و انتي يلا و يقوم يخرج 

****

ماهر' ماما ماما 

سهام: نعم يا حبيبي 

ماهر: ممكن تخلي عندك الولاد شوية عشان أخرج أنا و رحاب لوحدنا

سهام: احسن عشان تغير جوا اخررجوا يا حبايبي في عيوني 

ماهر: تسلمي يا ست الكل اطلع اقولها لانها مش مقتنعة مكسوفة تسيبهم معكم 

سهام: مكسوفة تعال ورايا و طلعوا جناح ماهر و  رحاب كانت شايلة سليم اللي صحي 

سهام: رحاب القمر 

رحاب: نعم يا سوسو

سهام: هات سليم و البسي عشان تخرجي مع جوزك شوية

رحاب: مش هينفع يا سوسو

سهام: مش هينفع اي بس متخافيش عليهم في عيوني 

رحاب: اكيد مش خايفة عليهم و هم معاكم بس مش هينفع أخرج و اتفسح و اسيبهم يعملوا دوشة 

سهام: ما يعملوا يا ستي أنا واحدة قاعدة فاضية بالله هاتهم و اخرجي غيري جوا انتي بقالك كتير قاعدة في البيت 

رحاب: يا سوسو 

سهام: رحاب هاتي سليم و يلا اجهزي 

رحاب بدموع: شكرا 

سهام: شكرا اي يا هبلة انتي زيك زي زهراء يلا البسي قبل ما الواد ماهر يغير رأيه يلا بسرعة 

***

عز :ناس كلها خارجة و انا مراتي قاعدة بتحضر عشان المراجعة 

موده: امشي من وشي دلوقتي و ناس مين دول رحاب و ماهر رحاب من حقها تخرج كفاية اللي شوفتها الفترة اللي فاتت

عز: ربنا يكون في عونها و يقويها بس كفاية بجد يا موده انتي حامل و تعبتي انهاردة 

موده: و الله أنا كويسة و قربت اخلص الأسئلة اهم حاجة الولاد المهم فين زهراء 

عز: تحت بتتخانق هي و حاتم 

موده: دول كمان يارب نخلص منها عشان حواراتهم كترت

عز: كل ما الفرح يقرب كل ما الخناق يكتر اكتر  أنا مش عارف اخوك دماغه ناشفة ليه ما يصير لحد ما النتيجة بتاعتها تطلعت بجد و بعد كده يتجوزوا 

موده: معلش حاتم نفسه يفرح و هو بيحبها 

عز: ماشي بس مش فرقت من شهر يعني قولنا الفرح يكون بعد النتيجة 

موده: يا سيدي ربنا ييسر الامور زهراء هتقنعه اني الفرح يكون زي ما هي عايزة 

عز: يارب 

****






زهراء: طلقني 

حاتم: هضربك والله 

زهراء: بقولك طلقني 

حاتم: انا تعبت و الله 

زهراء: بعد النتيجة يا حاتم 

حاتم: النتيجة بتاعتك لسه بعد شهر هقعد ده كله

زهراء: شهر يا حاتم شهر احنا لسه لنكمل حاجات و كمان نكون اطمن علي نتيجة الشباب  

حاتم: أنا لو حصلي حاجة هيكون بسببك 

زهراء: بعد الشر عليك المهم 

حاتم: الفلوس خلصت

زهراء بضحك: اشي عارفك اني هطلب حاجة 

حاتم: طالما قولتي المهم دي يبقي محتاجة تجيبي حاجة 

زهراء: اخر حاجة والله 

حاتم: قولي 

زهراء: عايزة فلوس 

حاتم: حاضر بس ليه

زهراء طلعت موبايلها: بص دي كده 

حاتم باستغراب: اي ده 

زهراء: زي المكسنة كده بس بتلف لوحدها يعني أقعد بالب بتاعي و هي تنضف 

حاتم: قومي من جنبي 

زهراء: اسمعني بس 

حاتم: قومي بدل ما انتحر 

زهراء: هتعمل زي ماما مش عايزة تخليني اجيبها 

حاتم: يعني احنا دلوقتي في فترة بنحاول نمشي الدنيا في الفلوس و المصاريف اي لازمتها دي 

زهراء: عجبتني  يا حبيبي 

حاتم: مش هتاثر لا 

زهراء: يا حاتم بقي 

حاتم: والله لو عملتي اي 

زهراء: ماشي أنا غلطانة اني قاعدة معاك اساسا طلقني بجد أنا رايحة اشوف عيال اخويا احسن منك و تمشي 

حاتم بتعب: لا كتير كده يارب كتير 

نبيل: مالك يا ابني 

حاتم: ممكن تاخد بنتك أنا مش عايزها 

نبيل: والله 

حاتم :طيب في حد عاقل يطلب مكنسة عشان اللب

نبيل باستغراب: اي دي 

حاتم: أنا عارف يا عمي حاجة غريبة كده و عايزني اجيبها ادفع أنا ٦٠٠٠ جنية 

نبيل: سيبك منها يا حاتم هات يا حبيبي اللي تقدر عليه 

حاتم :و الله أنا عادي اجيبلها كل اللي هي عايزه بيش بجد حرام ادفع ده كله في حاجة كده 

زهراء: انت بتشتكي للحاج عليا 

نبيل: هو أنا مش ثولت لما تكوني عايزة حاجة تجي تقولي ليا أنا عاملة دوشة لحاتم ليه 

زهراء: ما أنا قولت لماما قالتلي لا 

نبيل: يبقي حاجة تافه 

زهراء: لا هي الصراحة تافه 

حاتم: يا بنتي هضربك 

نبيل: تضرب مين 

حاتم: طيب اتصرف معاها حضرتك

نبيل: بصوا يا ولاد الفترة دي بيتكون صعبة علي اي عرسان و بذات علي العريس بيحاول يمشي كل حاجة عشان خاطر حبيته و يخليها سعيدة صح يا زهراء 

زهراء: اه 

نبيل: حرام يا زهراء لما يدفع المبلغ ده كله في حاجة تافه زي كده 

زهراء: احم أنا كنت بهزر معاه 

حاتم: و الله 

زهراء: طيب هاتلي مرجيحة 

نبيل: دي كمان حاجة تافه بتقعدي عليها يومين و بعد كده بترمها ما تجيبوا زي الناس و بالعقل 

زهراء: مرات ابنك جايبة مرجيحة 

موده: مالك انتي و مال مراته ابنه اللي مبقتيش تقعد عليها بسبب الكائن اللي في بطني ده 

حاتم: ام حزلوم جات يا جماعة 

موده: بس يا واد انت و مراتك يارب امت يجي الفرح عشان نخلص منكم 

زهراء: لا خلاص احنا هنطلق 

موده: طيب بركة 

نبيل: بس يا بنت انتي و هي طلاق اي 

حاتم: عايزة تتطلقي 

زهراء: اه

حاتم: تمام براحتك 

زهراء: اي براحتي 

حاتم: براحتك اللي انتي عايزه و انا برضو اللي انا عايزه 

نبيل: انتوا عارفين انتوا ناس فاضيين قاعدين بتقولوا حاجات فاضية بدل ما الباشا يروح يشوف شغله و الهانم تدخل تشوف عيال اخوها قاعدين تتكلموا في حاجات فاضية 

حاتم: تصدقوا انا غلطان بنتكم عندكم 

نبيل: مش عايز اشوف وشك هنا تاني تجي بليل مش كل شوية تكون هنا 

حاتم: مش بنتك اللي بتكلمني عشان تفرجني علي حاجات 

نبيل: يارب اخلص منكم انتوا الاتنين لاني تعبت اول جوازة تقعد ده كله ما خلصنا منهم كلهم في شهرين 

حاتم: و ربنا حرام بقي ما قولت اتجوز علي طول خلتوني أقعد لحد ما الهانم تخلص 

زهراء: معلش يا حبيبي حكم القوي 

حاتم: عشان خاطرك بس يا زهرتي يلا انا اروح اشوف القسم بيقول اي و اجيب المرجيحة و اجي 

زهراء بفرحة: حبيبي 

نبيل بابتسامة: و ربنا مجانين 

******

جاد: لا مش قادر كفاية 

موده: جاد احنا لسه في أول صفحة 

يوسف: موده احنا امبارح حلينا يجي ٢٠٠ سوال و انهاردة انتي جايبة ٣٠٠ و لسه بكرة اي ده كله 

موده: صدقوني ده مفيد حل الأسئلة احسن من المراجعة اهو بتشوف الأفكار هتجي ازاي 

يارا : طيب ناخد بريك ربع ساعة 

موده بتعب: تمام نص ساعة كمان 

يارا: موده انتي كويسة 

موده: اه اه الحمدلله 

تيا: متأكدة 

موده: اه يا بنات تعب عادي يلا اطلعوا اعملوا اي حاجة في النص ساعة دي ،يخرجوا كلهم و يدخل عز 

عز: طيب بالله ينفع كده شكلك تعبان اوي 

موده بتعب: خلاص يا عز هانت 

عز: هانت اي يا موده بصي شكلك 

موده: عادي أنا كويسة و البيبي كويس 

عز بقلق: متأكدة لا انتي تعبانة 

موده بدموع: اه تعبانة بس بالله ما تخليني اطلع هم خلاص فاضل كام سوال بس 

عز: طيب اهدي خلاص و الباب يخبط و يدخلوا الشباب و البنات معهم عصير و سندوتشات و عسلية لموده 

يوسف احنا قولنا بدل ما نقعد لوحدنا نجيب اكلنا و نجي نقعد معاكي 

فيروز تاكلي كل السندوتشات دي و تشربي العصير يلا 

مروان و دي عسلية ل ام ريان 

موده الله 

غرام تأكلي الاول 

موده شكرا يا حبايبي 

امجد شكرا لكي انتي تعبنكي معنا 

موده تعبكم راحة اهم حاجة مصلحتكم 

موسي طيب يلا تأكلي عشان نرجع للمراجعة تاني و يقعدوا كلهم ياكلوا و موده معهم 

عز بص عليهم بابتسامة و فرحة و أنهم لما خرجوا فاكروا في موده بدل ما يروحوا يلعبوا وقت البريك بتاعهم قرروا أنهم يقعدوا مع موده قد اي هم اتغيروا بقوا يحسوا بغيرهم كان فرحان بموده اللي غيرتهم و خليتهم احسن ممكن تكون المواقف كمان اللي اتحطوا فيها غيرتهم مش موده بس 

****

يوم امتحان علم النفس كانت موده منتظرة الشباب و البنات قدام المدرسة و قاعدة في العربية مع عز 

عز: مش عارفة انتي جاية ليه 

موده: عشان اطمن عليهم 

عز: ما هم كانوا هروحوا و نقعد نطمن في البيت براحتنا 

موده' عز لو مكنتيش عايز تجي مكنتيش جيت كنت سيبتني اجي لوحدي 







عز: اكيد مش هسيبك لوحدك 

موده: يبقي خلاص انا مش هكون مرتاحة غير و انا جنبهم 

عز: تمام 

موده: عايزين نجيب سواق بعد كده 

عز: ليه أن شاء الله

موده: عشان يجب يوصلني و انت تقعد في البيت 

عز: لزمتي اي انا بقي 

موده:انت حبيبي 

عز:تثبت أنا 

موده بابتسامة :المفروض 

عز: بحبك يا اما ريان 

موده: و ريان مطلع عيني 

عز: معلش هانت كام شهر 

موده: الحمدلله

عز: يلا شباب هخرجوا خلاص 

موده:تمام و ينزلوا و شوية و الطلاب يخرجوا كلهم 

موده: اي اخباركم 

جاد: هو ينفع اعيط 

عز: ليه يا  بني 

يارا: بصوا احنا مس عارفين هو كويس و لا صعب ولا سهل ولا اي بظبط احنا حلينا 

موده: ليه بس كده 

عز: خلاص الحمدلله عملتوا اللي عليكم التوفيق من ربنا

موده:و نعمة بالله يلا يا ولاد 

****

فيلا سليم  في الجنينة قاعدين من موده 

موده: ممكن نركز دي اخر مادة 

يوسف: اخر مادة مش بتذاكر و كمان في حاجة مهمة 

موده: خير 

يوسف: الشماريخ 

جاد: تمام 

مروان: الطبل و الزمر 

امجد: تمام

موسي: تلج الافراح 

وائل: تمام 

يوسف: هتولع هتولع 

موده باستغراب: انتوا بتقولوا اي 

يوسف: مش هنحتفل اخر يوم 

موده: ماشي بس نركز دلوقتي  في المذاكرة 

جاد: يا ستي اخر مادة معروف مش بتذاكر 

موده: لا أنا تعبت بجد اخر مادة بالله نركز 

يوسف: شباب اي رايك نلبس كلنا ابيض 

جاد: فكرة والله 

حنين: و احنا 

مروان: البسوا ابيض بردو 

فيروز: لا اوفر اوي أننا نلبس فستان ابيض و الخمار كمان عرايس 

يوسف: ياريت و الواحد يتخرج و يتجوز 

موده: أنا هخرجك من الحياة كلها 

يوسف' بعد الشر عليا 

تيا: بجد هنلبس اي 

موده: ياربي تعبت خلاص 

غرام: الابيض حلو لكن مش الطف حاجة البسوا انتوا ابيض و احنا نلبس بيبي بلو هيكون حلو 

يارا: جماعة أنا منتقبة في الوان مش لطيف اني ألبسها 

جاد: ايوه صح المدام مش هتقدر تلبس ابيض و لا بيبي بلو 

موسي: انت عارف لو مقعدتش ساكت 

يوسف: جدعان احنا بنتكلم جد دلوقتي 

عز: اي يا شباب لتعلموا اي 

موده: سايبين المراجعة و قاعدين يشوفوا يلبسوا اي

عز والله 

يوسف: أقعد دلوقتي غسان مش عارفين نلبس اي 

عز انتوا متخلفين ولا اي

جاد: لا بصوا احنا بقالنا شهر في الامتحانات تمام و  استحملنا ام السنة دي في خليني نخطط 

موده: خلصوا الاول خلصوا مذاكبا و بغد كده شوفوا هتعملوا اي

مروان: تمام 

عز: المهم يوم الخميس مش عايز فرحة بهبل البنات تخلصوا تقفوا علي جنب مش عايز رقص تمام 

:تمام

***

قبل يوم امتحان الفلسفة الكل متجمع عند سليم في الجنينة 

موده: احنا قررنا قرار 

سليم: خير 

بيري: بعد ما الولاد يخلصوا هنسافر البلد و نقعد اسبوعين و نرجع قبل فرح زهراء و حاتم 

سهام: اشمعنا

موده: احنا كان لازم نرجع البلد من بدري بس الظروف منعت كده في دلوقتي هنروح 

سليم: أنا موافق عشان عارف انتوا عايزين تروحوا ليه 

رحاب: شكرا يا جدو 

سهام: عايزين يعملوا اي 

سليم: لما نروح هتعرفوا 

سهام: تمام انتوا يا ولاد مش كفاية نقوم نذاكر 

مروان: موده قالت مفيش مذاكرة بعد العشاء 

موده: ايوه و قولت تناموا مش تقعدوا 

يوسف: بنشوف الحوار علي اي

نبيل: طيب يلا تناموا عشان تصحوا مركزين 

مروان: تمام دمار يا شباب دمار و يقوموا كلهم 

كاظم: ربنا يوفقهم يارب 

:يارب 

****

اخر يوم الامتحانات الفرحة و القلق علي الأهل 

في لجنة الامتحان 

:باقي خمس دقائق و ناخد الورق بصوا لبعض بفرحة

:يلا يا شباب ناخد الورق 

يوسف بفرحة: خلصنا أيوة بقي 

جاد: يلا نخرج نشوف البنات 

يوسف: صح يلا اشوف المدام بتاعتي 

موسي: اهبل و الله و يخرجوا و البنات كانوا خارجين في نفس الوقت لكن يارا بتعيط 

موسي بخضة: مالك يا يارا

يارا حضنته و بتعيط 

موسي: مالك بس  

تيا: الامتحان كان صعب اوي 

يوسف: طيب خلاص انتي هتعيطي انتي كمان 

تيا: اه خائفة اوي 

امجد: عملنا اللي علينا 

وائل: خلاص يا بنات اللي حصل حصل 

موسي: خلاص يا يارا انتي عملتي اللي عليكي يا حبيبتي

جاد: حبيبتك اي أنا ساكت علي الحضن بالعافية 

موسي: اختي يا بابا انت مين بقي 

جاد: جوزها المستقبلي 

موسي: احترم نفسك 

جاد: نعم 

مروان: مش وقت خناق احنا خلصنا يلا ننزل و ينزلوا اول ما خرجوا من بابا المدرسة 

يوسف: سلام يا عمو الظابط

:مش عايز اشوف وشك تاني يا يوسف 

يوسف: ده انا هدخل شرطة مخصوص عشان اجي لك

:هقدم استقالتي 

يوسف بضحك: ليه بس كده 

:امشوا عاملين زي مدرسة المشاغبين 

يوسف: خلصنا خلصنا 

:ربنا يسعدكم بالنجاح يا شباب 

غرام: مسك الختام مسك الختام 

يوسف: خلاص خلاص 

جاد: خلاص خلاويص خلصنا 

يوسف: اخدنا الإجازة الإجازة 

موسي: خلاص بقي يا يارا

يارا: حاضر 

جاد: سيبها بقي عشان ساكت بالعافية 

موسي: بس يا بابا 

تيا: اي ده هو محدش جيه ليه 

موسي باستغراب:اي ده صح فين موده 

حنين بفرحة: بصوا بصوا 

مروان: في أي يا مجنونة و يبصوا كلهم و يبصوا بفرحة كانت موده و اهلهم كلهم جاين ببوكهات ورد و رايحين عليهم كل واحد راح يحضن أهله و موده كانت باصة عليهم بابتسامة أنها نجحت نجحت أنها تقربهم من اهلهم و تخليهم يكونوا شباب و بنات كويسين جيه عز و حضنها 

عز بابتسامة: فخور بيكي ؛موده ابتسمت

راحوا كلهم عند موده موده بصتلهم باستغراب

موده: عملتوا اي 

يوسف: و ربنا ما نعرف بس مش مهم المهم أننا خلصنا 

موده: ربنا يطمن قلبك

موسي: شاغل يا بني 

ماهر: يشغل اي 

جاد: اصبروا بس و امجد يشغل اغنية شكرا  واقفوا يغنوها الشباب ليهم 

 يوسف: شكراً للي مشرفنا واللي عمره في يوم ما خذلنا

جاد: واللي في الضهر تملي في أفراحنا وقبلها أحزانا

والناس الشايلة همومنا واللي قابلينا بعيوبنا

موسي: واللي جابرين خواطرنا بجد الدنيا دي بيهم جنة

 مروان: شكراً عالكلمه الحلوه اللي بتتقال فتغير مودناشكرًاً للناس اللي فارق جداً في حياتها وجودنا

 امجد: شكراً عالنية الصافية ولناس بوعودها وافية

 وائل: دايماً في الشده وجودهم بيهونلنا أصعب محنه

 حنين: شكرا على أجمل ضحكة (شكراً)

تيا :ولكل الناس السالكه اللي على العشرة بتبقى

بهديلهم

فيروز: مية مليون ورده شكرا على رد الغيبه

 غرام: والقلب المليان طيبه والشكر لكل حبيبه

واقفه في ضهر حبيبها وسانده

ايات: شكراً على حب الخير للغير من غير اي نفسيه

ولأي نصيحه تطلع من قلب لقلب في وقتها جايه

 كلهم و هم باصين لبعض: وأصحاب ملهاش في مصالح مهما زعلت بتسامح وقلوب بأقل قليل حامده وشاكره وكمان مرضيةشكرا على أجمل ضحكة و يشغلوا الشماريخ و يرقصوا بيها بفرحة و البنات واقفين يصوروا فرحانين و بكل احترام الأهل كانوا باصين ليهم بفرحة و بيدعي ربنا يديمهم لبعض 

****

في جناح ماهر و رحاب رحاب قاعدة قلقانة أنها تنزل البلد 

ماهر: حبيبي 

رحاب: نعم 

ماهر: مالك قاعدة سرحانة ليه يلا عشان نكمل الشنط 

رحاب: مش عايزة اروح 

ماهر: الله ليه 

رحاب: خائفة اوي من جد لين 

ماهر: محدش يقدر يعملها حاجة لين بنتي احنا اساسا نزلنا مخصوص عشان جد لين 

رحاب: ما عشان كده خائفة 

ماهر: سيبها علي الله متخافيش 

رحاب: و نعمة بالله 

ماهر: يلا بقي عشان نخلص الشنط يلا 

****

تاني يوم الفجر أمام فيلا سليم واقف كذا عربية قدام الفيلا عشان الكل مسافرين حتي الشباب و البنات بسملة والدة يوسف رايحة معهم 








سليم: جاهزين 

يوسف: اه يا جدو 

صابر: طيب يلا بينا يا جماعة 

جاد: اوعي تولدي و احنا مسافرين يا ام ريان 

موده: لا متخفش

نبيل: يلا يا ولاد 

****

بعد مدة وصلوا كلهم البلاد 

صابر: يلا اهلا وسهلا اتفضلوا 

سليم: مبدأ البنات في بيت و الشباب في بيت محدش يقولي مراتي و مش مراتي تمام

غيث: نعم 

سليم: مش عجبك تاخد بيت برة هم اسبوعين تمام 

ماهر: يعني أنا في مكان و مراتي في مكان 

سليم: بظبط يلا يا بنات علي بيت حسناء و الشباب علي بيت صابر 

حاتم: احسن احسن 

عز: بس يا بني 

موده: اشوفك في الزيارات يا حبيبي 

عز: امشي يا بت امشي 

رحاب: يلا يا بنات قدامي 

****

يوسف: اي ده يا جماعة 

عز والله تحفة 

صابر :و الله شكلك حلو بجد بيها فين الباقي

جاد: جامد ايوه انا جامد ناقص عصيان و نرقص علي الصعيدي ديما رئيس 

حاتم: في  حنتي أن شاء الله 

مروان: ما تعلمنا حنة هنا يا حاتم و ربنا هيكون جامدين

غيث: فكرة حلوة أنا موافق  

حاتم :غيث موافق خلاص كلنا موافقين 

غيث: حبيبي تسلم 

صابر: و الله يا ولاد هي فكرة حلوة بجد نفكر فيها بعد ما يخلصوا اللي جاين عشانه 

ماهر: باذن الله 

***

:يا عمدة يا حضرة العمدة 

جد لين: اي في أي 

:الحاج صابر و ناس كتير راجعوا

جد لين بغضب: راجعوا متاكد 

:اه و الله معاهم شباب و بنات كتير اوي 

جد لين: هات الحراس و تعال ورايا 

عم لين: في أي يا ابوي 

جد لين: عم مرات اخوك راجع 

عم لين²:طيب معاه رحاب 

جد لين: بيقول معه ناس كتير اكيد معاه 

عم لين: معرفيش ليه خلتنا منروحش وراهاو نعرف هم فين 

جد لين: عشان قولتكم هم جاين جاين و اهم يلا ورايا المرة دي هاخد لين غصب عن عين اي حد يلا 

عم لين: حاضر يا ابوي 

****

في بيت حسناء الشباب قاعدين معهم قدام البيت  

سهام: يا اختي ماشاء الله

موسي: اي رايك يا خالتو 

سهام: حلوين اوي 

يوسف: فين البنات 

بسملة: مالك انت و مال البنات 

يوسف: بسال عادي 

بسملة: طيب يا حبيبي جوا و طالعين دلوقتي 

يوسف :ماشي و يخرجوا البنات و كانوا لابسين جلباب بيتي و عليها الخمار 

يوسف: يا سيدي علي الجمال 

بسملة ضربته: احترم نفسك يا حيوان

يوسف: الله أنا اتكلمت 

مروان بهمس لحنين: ما تجي نتمشي لوحدنا شوية

حنين: مش هينفع طبعا 

مروان: من غير ما حد ياخد باله 

هيام: بالشبشب يا مروان 

مروان: الله أنا اتكلمت 

هيام: همسك واصل للاخر البلد سامعين و الله البنات أمانة معنا في نحترم نفسنا 

مروان: انتي فهمتي اي يا طنط ده احنا كنا رايحين نجيب ايس كريم 

يوسف بضحك: والله 

لين: أنا عايزة ايس كريم 

مروان: شليها عيوني لست البنات لين

نورسين: و سند و انا و انا 

جاد: قابل يا عم 

مروان: حاضر يلا نروح نجيب لينا كلنا 

هيام: طيب اصبروا لما الشمس تروح و روح هات 

مروان: تمام 

يوسف: تعال نلعب 

مروان: احدفلك لبن و تحدفلها 

يوسف: حلو يلا احدف 

مروان: حدفها 

هيام: يا مجنون يا ابن المجنونة 

لين بفرحة: تاني تاني 

حسناء: هبلة زي امها 

يوسف بضحك: خد يا بني 

مروان: احدف 

رحاب خرجت: تحدف مين .. بنتي 

لين بفرحة :لعبة حلوة اوي يا ماما 

حسناء: مش بقولكم هبلة 

رحاب: طيب براحة عشان متقعيش 

يوسف: متخافيش مش هتقع تخرج موده هي و بيري و ماسكين اكل في ايدهم 

زهراء: قسم الحوامل 

موده: بس عشان مش قادرة 

هيام: كفاية اكل يا بنات 

بيري: اخر سندوتش أن شاء الله 

امجد: يارب بجد 

بيري: بس يا حيوان 

وائل: صح يا بيري احنا عارفين موده حامل في ولد ام ريان و حضرتك 

بيري: و ربنا ما اعرف 

رحاب: دي في عالم تاني 

اسماء: لازم يا حبيبتي نروح نشوف البيبي اي 

بيري: لما ارجع 

موده: ما حد يروح يجيب لوليتا 

مروان: لوليتا 

رحاب: اي متعرفهش 

مروان: ده ايس كريم 

موده: بطل استعباط 

حنين: لا هو مش عارفها بجد 

موده: ده عصير متلج كده لكن طعمه حلو 

مروان: طيب لما نروح نجيب ايس كريم هنجبلك معانا 

موده: تسلم فين جوزي 

موسي: جدو مانعنهم يدخلوا هنا 

بيري بضحك: و الله و يجي جد لين و وراه حراس 

جد لين: يا اهلا يا اهلا و كان رايح ياخد لين 

مروان: اي ده في أي 

يوسف: انت ازاي تدخل كده و بتاخد لبن ليه 

عم لين: مين انتوا كمان ما الهوانم كل فترة يجوا بناس جديدة هي فين الهانم هي فين 

رحاب: أنا اهو عايز اي 

جد لين: لبستي النقاب شيخة يا حبيبتي شيخة طيب هاتي بنتنا طالما انتي شيخة اوي كده

يوسف: اتكلم كويس حضرتك 

عم لين: انتو امين 

مروان:  انت مالك 

هيام: بس يا ولاد عايز اي 

عم لين: فين الرجال اللي هنا 

رحاب: طيب امشوا من هنا عشان مش افرح عليكم البلد كلها 

موسي: رحاب ممكن تدخلي جوا

جد لين: هنتكلم مع عيال ولا اي يجوا الشباب علب صوت 

ماهر: الله الله في هنا 

عم لين: انتوا تأتي علي العموم احنا جاين ناخد لين بهدوء و نمشي 

ماهر: تاخد مين 

جد لين: ملكيش دعوة انت صابر احنا عايزين بنتنا اظن مش من الأصل انكم تهربوا 

صابر: مين دول اللي هربوا احنا 

عم لين: اه 

صابر: لو كنا هرباين مكنتيش جيت تاني ركز كده يا عمدتنا و ركز و الحضانة بتاعت لين مع رحاب مش معاكم تحبوا بقي نروح المحكمة و ناخد حقوقنا منكم و مصاريف لين اللي من ساعة ما تولدت ما شوفنا منكم جنية تحبوا ولا اي 

عم لين: طيب ما نحل كل حاجة بهموء و اتجوز رحاب 

ماهر بغضب: تتجوز مين انت اهبل رحاب مراتي 

جد لين بغضب: اتجوزتي 

رحاب: اه مش هتاخدوا لين و اه صح في اقرب وقت مش هتكون العمدة و علي أيدينا باذن الله

حاتم: يلا من هنا و انسوا نهائي لين تكون لكم  رحاب دلوقتي متجوزة و عندها من زوجها اطفال 

جد لين: لحقتي

رحاب: الله اكبر 

عم لين: يلا يا ابوي احنا مش همجي هنا تاني احنا نطلع علي القسم علي طول 

حاتم: طيب اتفضل يا ابن العمدة 

جد لين: هاخدها يلا عيال و يمشوا 

يوسف: مين الكائن ده 

بسملة: يوسف عيب 

ماهر: رحاب تعالي عايزك 

سليم: تعال تعال رايح فين 

ماهر: معلش يا حدو ثولنب و جاين تعالي 

سليم: براحة عليها يا زفت 

ماهر بغضب: حاضر 

موده: احنا هنسكت للرجل ده 

صابر: ما هنعمل اي 

موده: كل خير 

***

رحاب: براحة يا ماهر ايدي 

ماهر: واقفة بتردي عليهم 

رحاب: ما هقف ساكتة 

ماهر: ملكيش راجل تنادي عليه يقف بدل ما واقفة ترد علي راجل غريب 

رحاب: أنا مكنيش قصدي أنا كنت متعصبة و برد

ماهر: طيب تاخدي بالك بعد كده 

رحاب: انت بتكلمني كده ليه 

ماهر: واحد جاي يخطب مراتي اتكلم ازاي 

رحاب بابتسامة: غيران عليا 

ماهر : يعني أنا متعصب و انتي بتضحكي

رحاب: غيران عليا 

ماهر: اكيد مش مراتي 

رحاب: عشان مراتك بس 

ماهر: حبيبتي و روحي و كل حاجة في حياتي 

سليم: و اي كمان  

ماهر: جدو 

سليم: اه يا روح قلب جدك 

ماهر: بتصالحني بس 

سليم: والله طيب يلا يا اخويا عايزنك في موضوع مهم برة 

ماهر: حاضر 

****

موده: بس كده فهمتوا 

يوسف: تمام هنلف علي البيوت نخليهم يسجلوا فيديو الشكوى علي العمدة

رحاب: بظبط عشان حاتم يروح بيها القسم 

حاتم: تمام يلا بينا 

غيث: بس زي ما اتفقنا بيري و رحاب و موده هيفضلوا هنا 

موده بضيق: تمام 

عز: موده لو اتحركتي من هنا 

سليم: أنا قاعد ليهم مراقب متخفش

عز: تمام يلا بينا نقسم نفسنا يلا و يمشوا 

موده: اشمعنا أنا يعني 

سليم: عشان ريان يا ام ريان اهمدوا شوية 

رحاب: طيب هم عشان حوامل أنا 

سليم: عيالك اللي ليهم شهر دول 

رحاب: مع ماما و خالتو سهام 

سليم: طيب اقعدي جنب عيالك اقعدي 

****

عند الشباب و البنات لفوا علي معظم البيوت في ناس واقفا تصور و ناس رفضت 

يوسف: يارب البيت دول يوافقوا عشان تعبت و يخبطوا 

:مين 

يوسف: أنا 

موسي:  هتعرفك كده يعني بطل هبل أنا موسي يا خالة 

:موسي ازيك يا حبيبي 

موسي: الحمدلله بصي يا خالتي احنا جاين نصور فيديو تتكلموا علي العمدة بكل صراحة 

تطلع بنت: ليه أن شاء الله

يوسف: عشان عايزين نشيله 

:و طبعا جاين تاخدوا رأينا عشان تكون في صالحكم 

موسي: لا يا اختي قولي اللي انتي عايزه لو بتحبي العمدة اوي كده نمشي 

:احب العمدة اللي حرمني من التعليم 

يوسف: احنا بقب هنرجعك التعليم قولي اللي انتي عايزه 

ا:ه عشان بعد كده تسبوني و تمشوا 

يوسف: يا ستي وربنا ما هنمشي 

:كدابين 

يوسف: في أي يا آنسة مش عايزة تسجلي قولي تمام مش فاضين احنا 

موسي: براحة يا يوسف 

يوسف: مش شايف ولا كننا في تحقيق 

:معلش يا ولدي مش قصدها 

يوسف: تمام لو مش عايزين نقدر نمشي 

:لا اتفضلوا 

***

غرام: اخيرا حد وافق 

يارا: الحمدلله 

غرام: بينا علي البيت ده 

يارا: هو ده كان تبع يوسف و موسي و لا تبعنا

غرام: مش عارفة تعالي نشوف مش هنخسر حاجة 

***

:اتفضلوا العصير 

يوسف: شكرا 

:اتفضلوا يا ولاد بالهنا 

موسي: الله يهينك نقدر نبدا

:اه يا ولدي اتفضل و الباب يخبط 

:معلش ثواني هشوف الباب

يوسف: اتفضلي و تمشي و يوسف يبص للبنت 

:نعم بصص عليا كده ليه 

يوسف: عادي 

:طيب بص علي قدك 

يوسف: هو انتي عايزة اي خناقة ولا خلاص 

موسي: بس يا يوسف 

يوسف: ما بص بتتكلم ازاي 

:اتفضلوا اتفضلوا يا بنات 

يارا: انتوا هنا

موسي: أن مش قولنا هناخد البيت ده 

يارا: ما احنا كنا متلخبطين معلش 

:طيب اتفضلوا هتمشوا كده اتفضلوا 

يارا كانت لسه هنتكلم غرام مسكت أيدها 

غرام: تسلم يا طنط و اخدت يارا و اقعدوا يارا بصلتها باستغراب 

:بعد اذنكم ثواني تعالي ورايا يا بت 

:حاضر يا امي و تمشي 

غرام: عجبك 

يوسف: نعم 

غرام: عجبك بصص عليها كده ليه 

يارا: مش هنتخانق في بيوت الناس 

غرام: شايفة بصص عليها ازاي 

يوسف: مش قصدي 

غرام: اه مش قصدك بصص عليها و مركز اوي 

يارا: خلاص يا غرام 

غرام: ثواني يا يارا لو مش عارف تحترمني  نقدر نفسخ كل حاجة 

يوسف: بس بس و ربنا ما قصدي أنا و هي كنا بنتخانق في كنت برخم عليها 

غرام: طيب اتلم و اقعد محترم

:اتفضلوا يا بنات 

غرام: تسلمي يا طنط 

:اتفضل يا استاذ يوسف 

غرام: لا معلش مش بيشرب العصير ده 

:مراته انتي يا بنتي 

يوسف: يارب 

يارا: لا لا مش مراته هم مخطوبين هو اتكلم مع والدها و اتفقوا علي كل حاجة بس لما يخلصوا ثانوي تتم خطوبة رسمي بس يعني مفيش اي حاجة حصلت ولا اي حاجة كلام مع والدها فقط عشان مكنيس وقت نعمل اي شي حتي مفيش غيرنا نعرف اقرب ناس ليهم بس  

:اه ربنا يكملكم علي خير 

يوسف: تسلمي 

موسي: نقدر نبدا 

****

في المساء 

يوسف: يا رجلك يا يوسف 

موده: خلصتوا

جاد: الحمدلله 

مروان: بس ف يناير كتير رفضوا 

رحاب: مش مشكلة نشوف الفيديوهات دلوقتي و حاتم: يروح بكرة للقسم 

حاتم: تمام 

ماهر يوسف غرام تعالوا ورايا 

غرام حاضر و يمشوا 

يوسف خير 

ماهر الا يا يوسف انت و غرام كنتوا عند بيت واحد 

غرام اه لا لا اه 

ماهر الحقيقة 

يوسف ايوه بي و الله هم دخلوا غلط 

غرام اه تقدر تسال يارا

ماهر طيب نتلم كده والدك اخد مني وعد اني احفظ عليكي 

يوسف متخفيش يا ماهر عمري ما اعملها حاجة و بعدين دي خطيبتي 

ماهر: كلام كلام 

يوسف: لا و ربنا ارتكب جريمة هنا 

ماهر: احترم نفسك

يوسف: انتوا قالتوا نربط بكلام عشان البت دي ابوها صعب و ممكن يوافق تتجوز اي حد صح ولا لا 

ماهر: صح 

يوسف: يبقي خلاص ادخل الكلية و نعمل خطوبة 

ماهر: طيب يا اخويا يلا قدامي مش عايز اشوفكم مع بعض تاني تمام

غرام: تمام كانوا خارجين كانت ايات و امجد واقفين ببتكلموا اول ما شافتهم كانت هتجري 

ماهر :تعالي تعالي 

ايات: احم 

ماهر: هو أنا مش قولت نتلم و لا يجوز انكم تقفوا لوحدكم 

امجد: كنت بقولها حاجة بس 

ماهر: ما أنا مش هخلص من كازينو النيل ده شباب شباب 

جاد: نعم يا ماهر 

ماهر: احنا لما جينا هنا كنا متفقين اننا هنحفظ علي البنات انما مش كل شوية اشوف واحد واقف مع واحدة لو شوفت واحد فيكم واحد مع البنات مش هيحصل طيب فاهمين 

:فاهمين 

***

يوم جديد كلهم كانوا قاعدين بقلق و توتر حاتم راح يقدم الورق و الفيديوهات اللي تثبت ظلم جد لين و يحي حاتم 

رحاب: عملت اي ف

حاتم: خمس دقائق و هتشيل و هيتاخد للقسم هو عياله 

هيام: لولولولولولوي 

حاتم: بس يا ماما

حسناء: وربنا الزغاريط هتلم البلد كلها و هنوزع بيسي و عصير لولولولولولوي

يوسف: بينا بس دلوقتي علي بيت العمدة نتفرج 

موده :اه يلا 

عز :بس براحة انتي و بيري

بيري: حاضر بس يلا و يمشوا كلهم و كانت البلد كلها واقفة قدام بيت العمدة و يخرج العمدة و عياله 

موده: مش قولتك خروجك منها علب أيدينا 

جد لين: مش هنسكت 

موده: لما تخرج منها أن شاء الله اخيرا يا اخي اتخلصنا من ظلمك للبنات و قرفك و منعك ليهم طول عمرك خايف من البنات و انت عارف كويس اوي اننا نقدر نعمل حاجات كتير و ننجح كمان و اهو جيه اليوم اللي كل بنات البلد هترجع الشغل تاني و الدراسة و حياتهم عادي هنخلص منك يا عمدة هنخلص منك اخيرا يمشي حد لين و عياله و يركبوا البوكس و يمشوا 

عز: من انهاردة خلاص خلصتوا من ظلمه البنا اكلها هترحع للدراسة و الشغل خلاص حياتكم هترجع تاني خلاص و الستات تزغرط بفرحة و سعادة الكل فرحانين اخيرا خلصوا من العمدة الظالم المانع ابسط حقوقهم و اخيرا و اخيرا 

***

رحاب: مين هيكلم رحمة 

موده: أنا هكلمها عشان تجي تشوف البنات اللي متدمرين هنا بسبب الزواج و الطلاق المبكر 

بيري: تمام حاولي تخليها تجي الاسبوع ده 

زهراء: اه ياريت عشان و ربنا أنا عروسة 

رحاب: هنعملك حنة هنا زي ما قالوا الشباب

زهراء: بجد 









رحاب: اه و الله اصبروا عليا بس نغير في البلد عايزين نعمل حاجات كتير نغير الالوان البيوت كلها نحط زرع نشيل الزبالة اللي في الشارع نعمل حاجات كتير 

موده: طالما احنا مع بعض هنقدر نعمل كل شي 

رحاب: تمام يلا بينا نكلم رحمة 

....نرحب بأبطال رواية المؤنسات الغاليات.....

موده: السلام عليكم رحمة جابر معايا 

رحمة: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته أبوه مين 

موده: أنا موده صابر مدام عز الشريف 

رحمه: اه اهلا بيكي غالبا انتي من أصحاب مدرسة بتاع سليم الشريف 

موده: بظبط أنا حفيدة سليم و مرات حفيده عز 

رحمه؛ اه اهلا بيكي تشرفت

موده: تسلمي كنت عايزكي في حاجة 

رحمه: اتفضلي 

موده حكت ليها عن البلد و أوضاع البلد 

رحمه: اه تمام بعد بكرة هنكون عندكم باذن الله

موده: بعد بكرة بجد 

رحمة: اه باذن أنا و التيم و زوجي و اولادي 

موده: تنوروا تسلمي بجد 

رحمه: سلمك الله ممكن بس تبعتلي العنوان 

موده: اكيد من عنواني هبعتلك دلوقتي 

رحمة: طيب تمام معلش لازم اقفل عشان عندي اجتماع

موده: اه اكيد اتفضلي في رعاية الله و تقفل 

بيري: اي حصل اي 

موده: هتجي بعد بكرة هي و التيم بتاعها و زوجها 

بيري :طيب الحمدلله بس دول هيقعدوا فين 

موده مش عارفة 

رحاب: ممكن افتحلهم البيت بتاعي اللي والد لبن كاتبه باسمي 

زهراء: فكرة صح بس قولي ماهر الاول 

رحاب: اكيد دلوقتي بس هقوم اخد البنات و نشوف هنعمل اي 

***

بعد يومين  الكل كان جاهز منتظر رحمة و تجي عربيات تقف قدام البيت و ينزل منها عيسي و رحمة 

عيسي:السلام عليكم

صابر:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

موده:اهلا مدام رحمة اتفضلي معنا 

رحمه: اهلا بيكم تسلموا و يدخلوا كلهم 

رحاب: منورين 

رحمة: بنورك ممكن نعرف تفاصيل 

هيام: يا بنتي انتوا لسه داخلين 

روح: معلش عشان احنا لازم نخلص شغل في أربع ايام عشان نرجع القاهرة عندنا شغل تاني 

سهام: طيب ناكل الاول بعد كده تشوفوا الشغل 

رحمة: لا اكل اي تسلموا 

حسناء: تسلموا اي يا بنتي انتوا في بيتنا يعني مينفعش تخرجوا من غير اكل بنات يلا ورايا 

نحضر الاكل يلا

***

 بدوا الشغل و اقعدوا يتكلموا مع بنات و يحاولوا يعرفوا المشاكل اللي اتوجهم و في نفس الوقت كانوا الشباب بيغيروا الوان البيوت و بيرسموا عليها بكل حب و حماس و صابر طلب يتعمل مدراسة للبنات مخصوص و يتخصص ليهم محلات و شغل ليهم في البلد كان في تغير كبير في البلد البنات بقوا عايشين حياتهم صح و فرحانين 

***

رحمة: بس انهاردة كده خلصنا 

موده: الحمدلله بجد تعبت اوي 

رحمة: انتي حامل في الشهر الكام

موده: داخلة علي السبع 

رحمة: ربنا يقومك بالسلامة و يجعل اللي بتعمله في البلد ثواب و اجر لكي

موده: اللهم امين يارب يارب 

رحمة: احنا كده خلصنا شوفنا حالات كتير اوي و اتكلمنا مع بنات اكتر بس لازم نرجع القاهرة بكرة 

بيري: طيب أحضروا حنتنا و بعد كده امشوا الحنة اخر الاسبوع مجتش من يومين يعني 

رحمة: تمام عشان خاطركم بس 

***

حنين: استاذ مروان قاعد حزين ليه 

مروان: عادي 

حنين: مالك بجد مش أقعد معاهم ليه كلهم واقفين بيضحكوا بيهزورا

مروان: مفيش أنا سابق اني كل مشاكلكم اتحلت ماعدا أنا أنا لسه اهلي بعيد عني اخوي و ماما و بابا معرفيش حد فيهم علي طول عايش لوحدي كان نفسي اشوفهم و نقعد كلنا مع بعض ده انا حتي في عز الامتحانات محدش كلمني ولا سال عليا و طوب الوقت عند جاد هم دول أهل ماما تبعت مسدج بس و كمان لما اقولها عملت اي ترد بعدها يومين او اكتر أنا مش مهم عندهم  أنا أنا واحد فاشل هيحبوني ليه خلاص والله اتعودت بس زعلان و حاسس اني ناقصني حاجة حاجة لازم تكون معايا و جنبي مش فاهم نفسي ولا حد هيفمني في احسن حاجة سيبني لما اكون سرحان كده شوية و اقوم  حنين بصلته بحزن عليه و قامت لكن كانت بيري واقفة و سمعت الحوار 

***

ريحان وفل . . وزقفة للكل . 

بهالعرس الكل معطر . . والنور يهل .

مئة أهلا وسهلا بهالعين الكحلا . 

بهالحفلة وأهلا مئة على مئة . 

جيتو من كل ميله ضويتو هالليلة . 

النساء قاعدين بيرسموا حنة و السباب بيرقصوا في الخارج حنة حاتم و زهراء في وسط فرحة و سعادة من الكل و اتعزم كل اهل البلد الكل بيشارك فرحتهم 

رحاب أنا مش بحب الفرح الساكت يلا كده مع الاناشيد لولولولولولوي جمع و وفق لولولولولولوي و يرقصوا بفرحة و يغنوا 

***

بعد اسبوع لسه في البلد لكن أهل السباب و البنات كلهم راحوا البلد عشان يكونوا جنبهم وقت النتيجة 

يوم نتيجة الثانوي عام كلهم قاعدين متوترين و خايفين 

بسملة: ممكن نهدا 

مروان: مش عارفة اي الفكرة اني عز هو اللي يجيبهم 

عز خرج 








هيام: بالله بشرنا بالخير 

عز بصلهم واحد واحد 

موده: مش ناقصة توتر بالله قول 

عز بفرحة: نجحتوا كلكم يا عيال و المجموع حلو اوي 

:لولولولولولوي لولولولولولوي لولولولولولوي لولولولولولوي

ماهر: مبارك يا شباب 

يارا بعيط: الحمدلله الحمدلله 

جاد: وخلاص خلصنا الثانوية

يوسف: وهنخربها في الكلية

موسي: وتربن تربن تربنتيه وتربن تربن

امجد: هاتها بقي من التلاجة

وائل: نجحنا

مروان: باي باي ثانوية

باي باي ثانوية نجحنا نجحنا و ما احمل شعور الفرحة بالنجاح اللهم اكرم هذه الفرح للجميع الطلاب والطالبات يارب الشباب و البنات راحوا يحضنوا اهلهم ماعدا مروان كانوا واقف بصص عليهم بفرحة بس بكسرة كان نفسه يكون زيهم كان هيمشي لكن سامع حد بينادي باسمه 

مروان بص بصدمة و هو مش مصدق 

الاء  بعيط: الف مبروك يا حبيبي الف مبروك 

مروان: ماما و يجروا عندهم يحضنهم 

ماجد: وحشتني اوي يا حبيبي مبروك

مروان: و انت جدا 

الاء: أنا اسفة اسفة حدا امي كنت مشغولة عنك و الله اوعدك من البوم هاجي تعيش معايا 

ماجد: لا هيجي يقعد عندي 

الاء: لا عندي 

مروان: ياربي هنتخانق تاني 

الاء: لا لا خلاص من غير خناق 

مروان: طيب ما اعيش معكم انتوا الاتنين

الاء: ازاي نرجع لبعض 

ماجد: شكلها كده يا ام مروان 

الاء: افكر ولا اقولك عشان خاطر مروان هرجع بس 

مروان: انتوا بتهزروا و لا بجد 

ماجد: أنا و الدتك هنرجع لبعض خلاص و هتفضل معنا علي طول 

مروان بدموع: بجد

الاء: اه و الله احنا اسفين اوي يا حبيبي 

مروان: أنا بحبكم اوي اوي كان الكل واقف بصص عليهم بدموع و فرحة و غيث حاضن بيري اللي كانت السبب في ده كله و رجعتهم لبعض لما اخدت رقمهم من بسملة تعبت لحد ما ترجعهم بي المهم انهم رجعوا 

غيث: شطورة

بيري بثقة: طبعا

غيث: ده علي اساسا انك مش قعدتي اسبوع تقنعي فيهم 

بيري: اسبوع اسبوع ده حاجة الايام دي 

حاتم :طيب يا جماعة طالما كلنا اطمن علي نتائج الولاد و الكل فرحان ما تجوزني بقي انا تعبت 

سليم: فرحك الاسبوع الجاي ابشر 

حاتم: امي زغرطي زغرطي بالله 

هيام: لولولولولولوي لولولولولولوي

حاتم: هتجوز هتجوز هتجوز 

****

رحاب: ما تدخل يا حاتم بقي بقالنا ساعة 

زهراء: براحة عليه براحته 

حاتم: أنا جيت يا زهرتي لفي بقي 

زهراء: لفت عريسي 

حاتم بدموع و فرحة و توتر: مش مصدق نفسي 

موده: حاتم بعيط 

حاتم :صبرت كتير و الحمدلله 

زهراء: مبارك علينا يا حبيبي

حاتم: ربنا يجعلنا زوجين صالحين يا زهرتي 

زهراء: خلاص بقي عشان هعيط 

حاتم: تعبتوني لحد ما وصلت لليوم ده 

زهراء: مس: استحق التعب 

حاتم: تستحق اتعب مليون سنة يا زهرتي 

نبيل: يلا يا رومانسي الناس تحت يلا 

     لولولولولولوي لولولولولولوي لولولولولولوي

       ******

بعد مرور خمس سنوات 

غرام و يوسف اتجوزوا حنين و مروان اتكتب كتابهم موسي و تيا اتجوزوا امجد و ايات اتكتب كتابهم و فيروز و وائل اتكتب كتابهم 








حاتم و زهراء معاهم نبيل 

موده و عز معاهم ريان 

بيري و غيث معاهم وعد و انهاردة فرح جاد و يارا  الشباب واقفين قدام الفندق منتظرين خروج جاد و يارا و البنات جوا بيصوروا 

رحاب: يا عروسة العريس جاي يلا 

يارا: خليه يمشي

زهرا:ء فكرتني بنفسي يوم كتب الكتاب 

بيري: يمشي اي يا بت ده هياخدك خلاص 

يارا: وربنا اعيط و اروح مع ماما 

جاد: تروحي مع مين 

حاتم: براحة عليها 

جاد: تقولك تروح مع ماما و انا مستني اليوم ده بقالي سنتين 

حاتم: لا ده في حد صبور اكتر مني 

موده: مفيش حد زي يوسف أقعد اربع سنين خطوبة 

حاتم: المهم انهم اتجوزوا في الاخر قصة بدأت بالحلال و انتهت بالحلال 

جاد :صح وعدتك في يوم انك هتكوني مراتي لما كنا بنهزر لكن أنا مكنتيش بهزر اتغيرت عشانك و بقيت شخص عارف دينه صح عشان خاطرك رفضتي الارتباط و مشينا بضوابط الخطوبة لحد ما كتبنا الكتاب و الحمدلله بس الحمدلله بغد الصبر ده كله بقيت مراتي بحبك يا يارا و يشيلها و يلف بيها 

بيري: كفاية يا واد نازل البت و يلا عشان نروح الفندق 

جاد: يلا نزلي الكاب كويس مش عايز حاجة منك تظهر تمام يلا ينزلوا كلهم للشباب اللي والعوا شماريخ و كانوا بيرقصوا مع جاد سليم كان واقف بصص عليهم بفرحة و هو كل واحد حاضن مراته و عيالهم حولهم 

سليم: اه البيت كله اتغير من كان يتخيل من خمس سنين أننا كلنا نتغير كده مين كان يتخيل عائلتي تكون كلها ناس منتقبات و مختمرات و شباب متدين و ماشين صح مين كان يتخيل المدرسة عندي تتغير و تكون ماشية صح و ممنوع نهائي اللبس الغير الشرعي عندي اه كان يتخيل اني السعادة و الفرحة دي تكون كلها في احفادي بعد الموت و الهم اللي شافوا كانوا ايد و واحد لحد ما تخلصوا من كل الحزن مدرستي بقيت اشهر مدرسة معروفة بالخلاق و الاحترام الحمدلله علي التغيب ده كله مين كان يتخيل اني التغير ده كله سببه بنت بنت من الصعيد التريقة كانت عليها من الكل محدش مقتنع بأفكارها و لا اي حاجة حتي أنا شخصيا بس أثبتت للكل العكس أنها قدرت تغير كل حاجة حتي الصعيد و بلدها غيرت فيه حاجات كتير اه غيرتهم يا بنت الصعيد صح كنتي خير معلمة و انتي احسن معلمة جات لينا و اثبتي اني للكب نجاحك يا معلمة من الصعيد .....

تمت و الحمدلله

#معلمة_من_الصعيد

#مريم_شعبان

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×